چقدر از ارزش غذایی گرده گل اطلاع دارید


بهتر است قبل از اینکه از گرده گل در تهیه کردن انواع خوراکی استفاده کنید یا آن را به صورت موضعی مورد مصرف قرار دهید، اطلاعات بیشتری در مورد ترکیبات و ارزش غذایی گرده گل داشته باشید.
مواد تشکیل دهنده گرده هایی که از گل ها در طبیعت پراکنده می شوند، آنقدر زیاد هستند که می تواند برای ما انسان ها نیز مفید باشند. خوشبختانه نیازی به جمع آوری گرده توسط ما انسان ها وجود ندارد؛ چرا که زنبور عسل با هنرنمایی خود این گرده ها را جمع آوری کرده و پس از مخلوط کردن آن با بزاق دهان و برخی مواد دیگر، آن ها را به صورت گلوله در می آورد تا به داخل کندو ببرد.
انسان ها نیز می توانند از خواص گرده گل با جمع آوری آنها از کندو استفاده کنند. یکی از فرآورده های اصلی که زنبورداران از کندوهای خود برداشت کرده و راهی بازار می کنند، گرده گل است. ارزش غذایی گرده گل آنقدر زیاد است که می توانید از آن در تولید انواع مواد غذایی نیز استفاده کنید. بسیاری از دستورهای غذایی با گرده گل نشان می دهند که این ماده می تواند جای بسیاری از مواد غذایی دیگر در صبحانه، ناهار، شام و حتی میان وعده های مختلف به ویژه در تهیه کردن انواع دسر را بگیرد.
بهتر است قبل از اینکه از گرده گل در تهیه کردن انواع خوراکی استفاده کنید یا آن را به صورت موضعی مورد مصرف قرار دهید، اطلاعات بیشتری در مورد ترکیبات و ارزش غذایی گرده گل داشته باشید. در این صورت احتمالا علاقه بیشتری برای استفاده از گرده گل نشان خواهید داد. تلاش شده تا به برخی از مهمترین ترکیبات درون گرده گل پرداخته شود که تاکنون کشف شده است.
البته ناگفته نماند که با توجه به اینکه گرده گل توسط زنبور عسل تهیه می شود، ترکیبات یکسان و مشخصی در همه انواع آن ندارد. در نتیجه ممکن است ترکیبات یک قاشق از گرده گل با قاشق دیگری از آن متفاوت باشد. با این حال آنچه در ادامه می آید مجموعه ای از ترکیبات عمومی گرده گل است که در اکثر گرده های برداشت شده از کندو پیدا می شود.

کربوهیدرات ها
بخش عمده ای از ترکیبات گرده گل را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند. به طور کلی نمی توانیم میزان کربوهیدرات موجود در گرده گل را به صورت دقیق مشخص کنیم؛ اما آنچه که مشخص است فروکتوز، گلوکز، برخی از انواع فیبر و ساکاروز در گرده گل وجود دارد.
تحقیقات نشان می دهد که در هر ۱۰۰ گرم گرده گل بین ۱۳ تا ۵۵ گرم کربوهیدرات پیدا می شود که اهمیت بالای این ماده در گرده گل را نشان می دهد. یکی از دلایلی که گرده گل ماده اصلی برای تولید نوشابه انرژی زا طبیعی است، وجود همین میزان کربوهیدرات درون آن است. اگر می خواهید میزان کربوهیدرات روزانه خود را تامین کنید، گرده گل منبع خوبی برای تامین کربوهیدرات لازم در بدن شما خواهد بود. چراکه این ماده سرشار از انواع کربوهیدارت های مورد نیاز بدن است.

پروتئین ها
گرده گل منبعی از انواع پروتئین ها است. می توان گفت که گرده گل تمامی آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز بدن را در درون خود جای داده است. بررسی های دانشمندان بر روی انواع مختلف گرده گل نشان می دهد که در هر ۱۰۰ گرم گرده گل ۱۰ تا ۴۰ گرم پروتئین وجود دارد. تحقیقات دیگری که بر روی گرده گل انجام شده نشان داده که به طور کلی اکثر گرده گل ها با این که منشاء گیاهی متفاوتی نسبت به همدیگر داشته اند، اما الگوی رفتاری و کیفی آمینو اسیدهای موجود در آن مشابه هم بوده است. شما به راحتی با مصرف روزانه گرده گل می توانید تمامی آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن خود را از طریق این ماده گیاهی و پرخاصیت تامین نمایید.

چربی ها
بدن انسان به چربی های مختلفی نیاز دارد. به همین علت است که وجود چربی در گرده گل باعث شده تا این ماده ارزش غذایی بالایی داشته باشد. انواع چربی در گرده گل یافت می شود که یکی از آنها چربی های قطبی و خنثی هستند که میزان آنها نسبت به نوع دیگر که اسیدهای چرب و هیدروکربن ها هستند بیشتر است.
به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم گرده گل بین 1 تا ۱۳ گرم چربی وجود دارد که بالا بودن ارزش غذایی گرده گل را نشان می دهد. قصد نداریم در این جا به لیستی از چربی های موجود در گرده گل که برای بدن انسان مورد نیاز است اشاره کنیم؛ اما می توانید در مطالب دیگر مجله عسلنا، اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

فیبرها
از جمله مهم ترین مواد تشکیل دهنده گرده گل که بسته به منشاء گیاهی و منطقه ای که در آن تولید شده، تفاوت زیادی دارد، فیبر خام است. در درون گرده گل مقدار متغیری بین ۳ گرم تا ۲۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم گرده گل، فیبر وجود دارد. این میزان کاملا وابسته به شرایط زندگی زنبورعسل و پوشش گیاهی است که در آن منطقه قرار دارد. فیبرها از مهمترین مواد تشکیل دهنده گرده گل هستند که ارزش غذایی این ماده را بالا می برند.

ویتامین ها
اگرچه میزان ویتامین موجود در گرده گل بر حسب میلی گرم اندازه می شود و در بسیاری از موارد حتی میزان آن به یک گرم نیز می رسد؛ اما برای بررسی ارزش غذایی گرده گل بد نیست که به ویتامین های موجود در گرده گل نیز اشاره کنیم. تحقیقات دانشمندان نشان داده که ویتامین A موجود در گرده گل ۲۰ برابر بیشتر از ویتامین موجود در انواع میوه و سبزی است.
علاوه بر ویتامین A، ویتامین های دیگری مثل گروه ویتامین B، ویتامین C و ویتامین E نیز در گرده گل وجود دارد. برخی ویتامین های دیگر نیز مثل ویتامین D در گرده گل قرار دارد تا شما بتوانید با مصرف روزانه گرده گل نیازی به خوردن قرص های ویتامین D برای تامین نیاز بدن به این ویتامین نداشته باشید.

مواد معدنی
گرده گل غنی شده از انواع مواد معدنی است. البته اگر بخواهیم هر کدام از مواد معدنی را به صورت مجزا در گرده گل مورد بررسی قرار دهیم، باید تمامی آنها را در میزان میلی گرم بررسی کنید. با این حال تنوع بالای مواد معدنی موجود در گرده گل کمک می کند تا بتوانید از این ماده برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن خود استفاده نمایید. همین موضوع است که ارزش غذایی گرده گل را نشان می دهد.

دیگر مواد موجود در گرده گل
اگر بخواهیم به ترکیبات موجود در گرده گل اشاره کنیم باید تعداد زیادی از مواد دیگر که در این ماده قرار دارند را نیز مورد بررسی قرار دهیم. با این حال بهتر است بدانید که در گرده گل انواع فلوئیدها، کورستین، کامفرول، آپیژنین، بتاکارتون و مواد دیگر وجود دارد.
همه این مواد به غنای ارزش غذایی گرده گل کمک می کنند. در مطلبی مجزا به تمامی ترکیبات موجود در گرده گل اشاره خواهیم کرد و با این مواد و خواص فوق العاده آن ها آشنا خواهید شد. مطمئن باشید که اگر به دنبال یک ماده مغذی پرخاصیت هستید که انرژی و نیازهای مختلف بدن شما به انواع مواد غذایی مفید را تامین کند، گرده گل یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. خواص درمانی فوق العاده گرده گل نیز از وجود همین مواد غذایی موجود در آن حتی در درصدهای بسیار پایین ایجاد می شود. گرده گل واقعا ارزش غذایی بالا و شگفت انگیزی دارد.